Precious Little Jenny

“Jenny, where are you?” Sam shouted into the woods. There was no reply from her sister. All Sam could hear was the sound of leaves rustling from the wind. It was almost dusk and she regretted not bringing a torchlight with her. It was getting harder to see clearly and the long shadows of the […]

cerita-cerita Ramadhan #1

Memori. Kepingan-kepingan kenangan yang boleh membawa kita merentasi masa, pulang ke suatu zaman yang tak mungkin dapat kita kunjungi lagi; masa lalu. Mengunjungi memori melalui gambar-gambar yang semakin berusia dan kian menguning, daripada tulisan-tulisan yang mengungkap perasaan hati, daripada nota kecil yang diselit di bawah meja bersama sekeping coklat, yang pembungkusnya masih tersimpan di kotak […]

Amulet of Airian

“Mastura honey, I told you to come early for room registration day but now look what happened. You’re late and now all the good rooms had been taken” Marnisah nagged to her younger sister while taking her stuff from the car.”Relax sis, I don’t mind getting any rooms as long as it’s clean and acceptable” […]

Pet

My name is Flynn and I am 19 years old. That night, I was taking the bus home from university. Usually I would wait for the weekend or at the very least during the day to make the trip but not this time. My dog just died a couple of hours ago and I needed […]

rendang & kerisik

Kerisik merupakan salah satu bahan penyedap rasa yang cukup terkenal dalam masakan-masakan orang Melayu. Ramuannya mudah tapi hendak menyiapkannya cukup renyah. Bukan apa, boleh menguji daya sabar dan ketahanan diri, lagi-lagi kalau hendak memasak rendang untuk sekampung. Asasnya adalah kelapa yang diparut putih kemudian disangai atau digoreng tanpa minyak sehingga garing di atas api kecil […]

penghuni bilik gelap

Bilik yang hanya dilengkapi sebuah katil bujang, sebuah almari kecil dan sebuah meja belajar itu gelap. Bukan kerana matahari sudah berlabuh untuk membiar rembulan meneman malam. Hanya kerana penghuninya menutup rapat pintu, langsir bewarna gelap itu dibiar tak berselak, tak kira malam tak kira siang. Hampir orang-orang mengingat bilik itu tidak berpenghuni. Sepi. Sepi yang […]

A Story Of A Lover

I once found a lover. At the time I thought I have found the one. I have been in a bad relationship before that was full of manipulation, hate, selfishness and sexually abused. I thought that was the way of falling in love and the only way to keep your significant other close. It was […]

Kolin’s muse

“That is what friends are for. Right, Helmi? Kau pulak rasa macam mana?” soalan diajukan kepada rakan penyampainya di sebelah. Ilham melihat Najiha dah mengangkat dua jari kepada mereka disebalik dinding kaca. 2 minutes left. Helmi mengangguk tanda faham sebelum menjawab, “Bila dengar masalah dorang ni, aku just nak cakap yang kita semua ni degil. […]

Zahirah Che Puteh

“Rice or salad?” the stewardess monotonously asked Zahirah for her preference.”Rice please” The stewardess gave her a rice meal with chicken curry gravy before attending to the next passenger. Zahirah looked at the cold meal without much appetite before gazing out at the window. The weather was just nice, all clear and blue and oh […]

puasa tahun lepas

Pejam celik pejam celik dah sebulan gua puasa, gua rasa macam baru semalam gua pasang niat puasa (disekalikan dengan niat nak diet 30 hari)(yang gagal dihari kedua)(lol) Ramadhan kali ni punya ujian mmg pelik pelik, tapi gua mantain je handle macam anak jantan & kalau takde aral melintang insyaAllah esok gua sambut raya kalau takde […]

I Saw Mine

By Miracle Worker When you were born, I was the happiest man alive. But I was also nervous. I was scared of the fact that I’m about to carry a whole lot of responsibilities from now on. Being a father is no easy task, or so I was told. I’m known by people as one […]

Intro

‘Qisa, jom main bola’ ‘Qisa, kau nak satu team dengan aku tak?” ‘Qisa, esok kita main lagi tau’   Yeah! Jarang masuk ke dalam cuping telinga ku perkataan-perkataan sebegini. Dalam fikiranku, mereka hanya akan menganggap aku ini hanya seorang budak mentah yang tidak menpunyai apa-apa kelebihan yang boleh mereka mengambil manfaat sama. Pada aku, mereka […]

Tunggu

Hari ini giliran aku untuk bertugas sebagai bilal di masjid. Usai solat Subuh pagi tadi, aku hanya mampu untuk bersihkan ruang solat ala kadar sahaja. Maklumlah, yang ada cuma aku dan Imam bertugas di masjid. Jemaah juga dah mula berkurang sejak minggu lalu. Selepas jumlah kes positif naik mendadak awal Mac, aku dah agak bilangan […]

jiwa tempat berpulang

Pernah suatu masa kita masih terlalu dangkal untuk memaham dunia, kita menyangka hanya rumah beralamat itu tempat untuk berpulang. Mungkin kerana kita sudah terlalu lama menetap di dalamnya, mungkin kerana kita sudah selesa menghirup udaranya. Pernah seorang teman yang berasal dari negeri Che Siti Wan Kembang berkata dalam canda, bahawa walaupun ibunya berada di ibu […]

routine

happy friday. here i go again. last night i fell asleep earlier than the usual time because throughout the day i was at work and i had pms pain and headache until i returned home. i went to bed at 9.30  pm  just as i finished folding clothes and couldn’t sit any longer with my […]

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top